فرق بلیط چارتری و بلیط سیستمی
فرق بلیط چارتری و بلیط سیستمی
فرق بلیط چارتری با بلیط سیستمی چیست؟ بلیط اکونومی با بلیط بیزینس چه فرقی دارد؟ چه قوانینی در رزرواسیون و خریون بلیط چارتری و سیستمی وجود دارد؟ در این گفتار سایت، نگاهی داریم به تفاوت ها و قوانینی که در رزرو بلیط چارتری و سیستمی باید بدانید.
اگر شما مخاطب گرامی، تجربه رزرو بلیط سیستمی یا خرید بلیط چارتری یا تور در مقاصد داخلی یا خارج از کشور دارید، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید.
با ما همراه باشید.
بلیط سیستمی چیست؟
منظور از بلیط سیستمی ، بلیطی است که یا از آژانس های گردشگری سراسر کشور خریداری می کنید یا مستقیم از شرکت های هواپیمایی خریداری می کنید. قیمت این بلیط ها یکسان است. قیمت آن ها بر اساس مصوبه شرکت های هواپیمایی تعیین می شود. بلیط های سیستمی به نسبت بلیط های چارتری، 2 مزیت اصلی دارند.
یکی از مزیت های بلیط های سیستمی آن است که قابل باز پس دادن یا استرداد (refund) بوده و اگر به هر دلیل، بلیط خریداری شده توسط شما، امکان استفاده را نداشته باشد و از سفر خود منصرف شده باشید، می توانید بلیط را پس داده و با کسر جریمه ای، به بخش اعظمی از پول پرداخت شده برای خرید بلیط، برسید.
هر چقدر زمان انصراف شما، نزدیک تر به زمان پرواز باشد، مبلغ کسر شده از بلیط شما بیش تر خواهد بود. لذا پیش از خرید بلیط های سیستمی، اول برنامه سفر خود را به درستی و دقت، آماده کنید و انتخاب بلیط را پس از تدارک وسایل و رزرواسیون هتل و هاستل و محل اقامت و مسائل ویزا و امثالهم، انجام دهید.
برای این که مجبور به لغو بلیط سیستمی و از دست دادن بخشی از پول خود نشوید، آخرین مرحله در برنامه ریزی سفر را به خرید بلیط سیستمی اختصاص دهید تا پس از بررسی همه جوانب سفر، نسبت به رزرواسیون بلیط اقدام کنید.
از دیگر مزایای بلیط سیستمی به نسبت بلیط چارتر ان است که بلیط سیستمی برای افراد بزرگسال و خردسال، تفاوت قیمت قائل است. یعنی خرید بلیط سیستمی افراد زیر 12 سال، معمولا با تخفیف های بالایی همراه می شود. اگر با خانواده خود قصد سفر دارید و در بین اعضا خانواده، نوزاد یا کودک (زیر 12 سال) هست، استفاده از بلیط سیستمی را توصیه می کنیم که هزینه های سفر شما را کاهش می دهد.
بلیط چارتر چیست؟
بلیط چارتر که یکی از محبوب ترین بلیط ها برای افرادی است که بسیار سفر می کنند و به نوعی گردشگری خودمانی و کوله پشتی گردی بین المللی را در دستور کار قرار می دهند، بلیطی است که گاها با قیمت بسیار کم تر از بلیط سیستمی، قابلیت خرید دارد. گاها خیلی ارزان هستند و یک سفر بسیار ارزان را در اختیار گردشگران و مسافران به مقصدهای مختلف داخلی و خارجی قرار می دهد.
برخی از موسسات گردشگری و آژانس ها، همه صندلی های یک هواپیما به مقصد فلان در تاریخ بهمان را خریداری کرده و به دلیل پیش خرید انجام شده، قیمت بلیط را خودشان برای ان هواپیما به مقصدی خاص در تاریخ های خاص، تعیین می کنند و دیگر شرکت هواپیمایی، اختیاری در تعیین قیمت بلیط ندارد.
چارتر به معنی دربست کردن است. یعنی چیزی که به صورت اختصاصی ارائه شده است. چارتر فقط مربوط به بلیط هواپیما نیست و برای هتل و وسایل حمل و نقل نیز کاربرد دارد. چارتر یعنی خرید عمده به نسبت خرید انفرادی. معمولا خرید عمده هر چیزی به نسبت خرید تکی، سود بیش تر دارد.
تعیین قیمت بلیط چارتر، به میزان مسافت، نوع فصل سفر و هم چنین تقاضای مسافران بستگی دارد. در ایام نورو و ایام منتهی به ژانویه، درخواست سفر با هواپیما به مناطق مختلف کشور و خارج از ایران، روند صعودی پیدا می کند. لذا قیمت بلیط چارتر هم افزایش می یابد. هر وقت تقاضا کم باشد، مثل LOW SEASON ،شاهد افت قیمت بلیط چارتر هستیم.
معمولا در بلیط های چارتر، هر اندازه به زمان پرواز (DEAPRTURE TIME) نزدیک شوید، از قیمت بلیط کاسته می شود تا مسافران را به خرید بلیط های باقیمانده برای فلان پرواز در فلان تاریخ به فلان مقصد، ترغیب و تشویق کند. گاها دیده اید که می تواند با کم تر از 2 میلیون ریال در پرواز چارتری که قیمت سیستمی ان چند برابر این رقم است، سفر کرد.
یکی از بزرگ ترین عیب های بلیط چارتری آن است که قابلیت لغو مثل بلیط سیستمی ندارد. امکان پس دادن آن وجود ندارد. قیمت بلیط چارتر برای همه افراد در هر سنی، یکسان است و مثل بلیط سیستمی، تخفیف قیمتی برای نوزاد و کودک ندارد.
بلیط چارتر تهران به استانبول یا تهران به دوبی در فصول سال، قیمت های مختلفی دارد و این بستگی به میزان تقاضا دارد. همیشه بلیط های چارتری به نسبت بلیط سیستمی، ارزان تر نیست.
ضرر پر نشدن پرواز چارتر مستقیم به چارتر کننده می رسد و برای همین، گاها با این موضوع روبرو هستیم که در وسط هفته ها، قیمت بلیط هواپیما به پر مسافرترین مقصدهای گردشگری کشور یا خارج، به دلیل افت تقاضا، گاها تا 50 درصد بلیط سیستمی کاهش می یابد.
تفاوت قیمت بلیط چارتری و بلیط سیستمی
توجه داشته باشد که طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری و ابلاغیه های دولتی و وزارت گردشگری، قیمت بلیط های سیستمی دارای کف و سقف بوده و آژانس هواپیمایی نمی تواند بلیط را بر اساس کلاس پروازی در مقصد مشخص و در تاریخ مشخص، 30 درصد بیش تر از قیمت مصوب تعیین شده به فروش برساند. اگر از سطح مجاز، بیش تر بفروشد، تخلف محسوب شده و مسافر می تواند از آژانس، شکایت کند.
قیمت بلیط های چارتر توسط خود موسسه گردشگری و آژانس مسافرتی تعیین می شود و بسته به شرایط فصلی و تقاضای سفر، قیمت متفاوتی دارد.
قوانین و مقررات بلیط چارتر
- مسئولیت هر گونه تغییر در پرواز مثل کنسلی پرواز یا تاخیر یا تعجیل در زمان پرواز یا تغییر نوع هواپیما، بر عهده شرکت هواپیمایی یا شرکت یا موسسه چارتر کننده و برگزار کننده پرواز است و مسافر می تواند نسبت به حقوق تضییع شده خود، ادعای خسارت کند.
- اگر شرکت چارتر کننده بلیط، در مورد هر گونه تغییر در بلیط سیستمی یا چارتری فروخته شده به مسافر، از طریق پست الکترونیک یا تلفن یا شماره موبایل اعلامی مسافر، اقدام کند و مسافر در دسترس نباشد، هیچ مسئولیتی در قابل عدم دسترسی به شماره موبایل یا تلفن یا ای میلی که توسط مسافر به اشتباهی به شرکت چارتر کننده اعلام شده، نخواهد داشت.
- در زمان خرید بلیط چارتری یا سیستمی، بایستی اطلاعات هویتی خود را بر اساس کارت ملی هوشمند یا گذرنامه معتبر در اختیار موسسه گردشگری یا آژانس رزرو اینترنتی بلیط قرار دهید.
- بلیط چارتری یا سیستمی که توسط مسافر خریداری می شود، برای یک مسافر بر اساس اطلاعات هویتی مندرج در آن، قابل استفاده است و امکان انتقال بلیط خریداری شده به مسافر دیگر، چه چند روز پیش از پرواز چه چند ساعت پیش از پرواز، وجود ندارد.
- توجه کنید که بلیط های پروازی فروخته شده به مسافر، در 3 دسته نوزاد یعنی قبل از 2 سال، کودک از 2 سال تا 12 سال و بزرگسال یعنی 12 سال به بالا است.
- رزرو عادی در خدمات سفرهای هوایی یعنی یک نفر بزرگسال (12 سال به بالا).
- امکان رزرو بلیط سیستمی یا چارتر برای کودک یا نوزاد بدون بزرگسال وجود ندارد. یعنی کودک و نوزاد بایستی با بزرگسال، سفر کند. اگر قصد دارید برای یک کودک، بلیط خریداری کنید که بزرگسالی، همراه او نیست، باید فرم مخصوص را در آژانس پر کنید.
- تعداد مسافر نوزاد نباید بیش از تعداد مسافر بزرگسال در زمان رزرو بلیط باشد. اگر تعداد مسافر نوزاد از تعداد مسافر بزرگسال بیش تر شد، باید به همان تعداد، خریدار، برای مسافر نوزادی که از تعداد بزرگسال بیش تر است، بلیط کودک خریداری کند که قیمت بیش تر از قیمت بلیط مسافر نوزاد دارد.
- در پروازهای داخلی، این وظیفه مسافر است که حداقل 1 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد.
- در پروازهای خارجی، این وظیفه مسافر است که حداقل 3 ساعت پیش از پرواز در فرودگاه حضور داشته باشد.
- اگر مسافری قصد خرید پرواز در مسیر های مختلف دارد مثل رفت و برگشت، بایستی حداقل 3 ساعت از زمان رسید پرواز نخست به مقصد و زمان پرواز در مسیر دوم، بازه زمانی در نظر بگیرد و این موضوع را در رزرو بلیط چارتر در نظر داشته باشید تا به پرواز برسید و پروازی را از دست ندهید.
- برخی از شرکت های هواپیمایی برای سفر بیماران مبتلا به صرع و دیالیز و بیماری قلبی و تنفسی و بیماری که حادی که برای بیمار در سفر هوایی، مشکل ایجاد کند، تاییدیه پزشک و تاییدیه پزشک معتمد خود را درخواست می کنند. به این موضوع توجه کنید.
- بلیط خریداری شده چه به صورت حضوری از آژانس چه به صورت اینترنتی و پرینت، اسناد مالی است و حق دستکاری با فوتوشاپ را ندارید.
- اگر بلیطی اینترنتی خریداری کردید و رزرو صورت نگرفت، پول کسر شده از حساب شما عودت می شود.
- اگر پرداخت مبلغ رزرو با مشکل رویرو شد، مبلغ واریز شده در اسرع وقت معمولا تا 72 ساعت به حساب خریداری بلیط عودت می شود.
- اگر کنسلی پرواز از طرف شرکت های هواپیمایی یا چارتر کننده برگزار کننده پرواز باشد، یا اگر پرواز، تاخیری بیش از 120 دقیقه داشته باشد، مشمول جریمه کنسلی نیست. مرجع اعلام این موارد، گروه چارتری یا شرکت هواپیمایی بوده و پس از ثبت درخواست مسافر و رسیدگی مسئولان شرکت هواپیمایی، کل مبلغ بلیط باید عودت شود.
- اگر بلیطی خریداری کنید و در زمان مقرر در فرودگاه حضور نداشته باشید، کل مبلغ بلیط سوختمی شود.
- هر نوع انصراف بلیط از طرف مسافر تا بیست و چهار ساعت مانده به پرواز هواپیما، بر اساس قوانین کنسلی هر چارتر کننده متفاوت است.
- بر اساس قوانین سازمان هواپیمایی کشوری، مسافری که نیاز به ویلچر دارد، بایستی حتما بلیطی خریداری کند که خدمات حمل و نقل مربوطه را داشته باشد.
- میزان درصد جریمه کنسلی بلیط هواپیما، در هر شرکت هواپیمایی متفاوت است. به 5 دسته بندی بستگی دارد : بلیط خود را تا 12 ظهر 3 روز پیش از پرواز کنسل کرده اید، پرواز خود را تا 12 ظهر 1 روز قبل از پرواز کنسل کردید، پرواز خود را تا 3 ساعت پیش از پرواز کنسل کردید، پرواز خود را تا 30 دقیقه پیش از پرواز کنسل کردید یا از 30 دقیقه پیش از پرواز به بعد کنسل کردید.
شیوه های شکایت از ایرلاین ها در صورت لغو پرواز
در صورت کنسلی پرواز، بایستی به مسافر، خسارت پرداخت شود. در اتحادیه اروپا، برای مسافران در شرایط مختلف تاخیر یا لغو سفر، خدماتی در نظر گرفته شود. سامانه مدیریت ارتباط شهروندی وزارت راه و شهرسازی، برای پیگیری شکایت مسافران از شرکت های هواپیمایی اختصاص یافته است. مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران ، اطلاعات تاخیر یا کنسلی را از سامانه 30005100 دریافت کنید.
سامانه شهراه برای درج شکایت از شرکت های هواپیمایی در دسترس است. به این لینک: http://shahrah.mrud.ir/app.php/service/casetracking مراجعه کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید. سازمان هواپیمایی کشوری، آخرین اطلاعیه ها و بخشنامه های خود را درباره قیمت بلیط و آژانس های گردشگری و هواپیمایی معتبر در سایت خود در نشانی CAO.IR اعلام می کند.
شورای عالی هواپیمایی کشوری، جزییات افزایش یا کاهش قیمت بلیط هواپیما ها در هر سال را اعلام می کند. فروش بلیط هواپیما بیش از قیمت مصوب سازمان هواپیمایی کشوری تخلف است.
مخاطب گرامی
اگر تجربه خرید بلیط سیستمی یا چارتری دارید یا درباره کنسلی و جریمه بلیط ، نظر و دیدگاهی دارید، مراتب را از طریق بخش کامنت در انتهای گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضو هستید، به اطلاع دوستان و آشنایان برسانید و برای خرید بلیط هواپیما در زمان های پر سفر، در نظر داشته باشید.